De Tijdlijn van…Ton Schaap

Amsterdam Zuidas, van business district naar gemengde woonwijk

01.12.20 Ton Schaap 5 minuten lezen

ARCAM nodigt in het kader van de nieuwe Tijdlijn Amsterdam 2000-2030 diverse experts uit om hun kennis, kijk en kunde te delen! Ton Schaap is senior stedenbouwkundige bij de gemeente Amsterdam en is onder meer betrokken bij Amsterdam Zuidas.

Herinrichting Zuidas
Eind twintigste eeuw besloot de stad, op initiatief van de grote banken, een nieuw zakencentrum te stichten rondom een locatie die Berlage ruim een eeuw geleden op de kaart van Amsterdam zette: Station Zuid, aan een nieuwe ringspoorbaan om de stad. Vanuit de directiekamers, hoog in het nieuwe kantoor van ABN AMRO, was richting het zuidoosten de nabijheid van Schiphol zichtbaar en in richting het noorden Amsterdam, als een maquette. Decennialang is gepoogd om zowel de Ringlijn als de Ringweg ter hoogte van het nieuwe business district ondergronds te brengen om zo de straten van Amsterdam Zuid te kunnen verbinden met die in Buitenveldert, de wijk die tussen 1945 en 1965 werd gebouwd op basis van het Algemeen Uitbreidingsplan. Dit in 1935 door de gemeenteraad vastgestelde plan overschreef de bestaande straten van het plan Zuid door een rastervormige stadsplattegrond. Het gebied werd opnieuw ingericht. Alleen station Zuid en de Minervalaan bleven op hun plek. Parnassusweg en Beethovenstraat werden de hoofdlanen in de nieuwe stad.

Een groeiend stadsdeel
Zuidas is de laatste twintig jaar gegroeid en die groei gaat gepaard met stedenbouwkundige en architectonische ingrepen en toevoegingen. Een belangrijke stap werd gezet in 2010. Het Rijk, dat de Ringweg wilde verbreden, kwam in overleg met de stad, die Zuid met Nieuw Zuid wilde verbinden, een project overeen: Zuidasdok. Het project gaat het autoverkeer ondergronds brengen in twee tunnels en houdt het openbaar vervoer boven de grond, via viaducten en een dijk.

En niet alleen de infrastructuur wordt aangepast naar de toename van gebruikers. Naast kantoren wonen er ook meer en meer mensen in het gebied en zijn scholen, restaurants en winkels de laatste jaren eraan toegevoegd. Het gebied dijt steeds verder uit. Zo is er eind 2020 een nieuwe rechtbank opgeleverd, evenals nieuwe voetbalvelden voor AFC. In 2021 wordt er een begin gemaakt met een eerste echte publieke functie: een openbare bibliotheek van de 21ste eeuw onder de naam OBA Next. Bioscoopzalen, een nieuw nationaal sportcentrum en een museum zijn dan in aanbouw.

De Zuidas vanaf 2020
De periode vanaf 2020 staat in het teken van vernieuwing van station Amsterdam Zuid. Het doorgaande autoverkeer verdwijnt in tunnels en het autoverkeer bovengronds vermindert ten gunste van voetgangers, fietsers en bezoekers die met het openbaar vervoer naar de Zuidas komen. Er gaat ontzettend veel gebouwd worden de komende jaren in dit gebied. De Zuidas zal de komende jaren daarmee een nieuw centrum in de noordelijke Randstad worden. Nergens in Nederland zal een intensiever, diverser, meer gemengd stuk stad te vinden zijn!