Tentoonstelling Playing Architecture in 6 types

Gamer? Stadsbestuurder? Amsterdammer? Bezoek dan de tentoonstelling over games en architectuur!

27.12.22 Arcam

De nieuwe tentoonstelling ‘Playing Architecture – het spel om de stad’ is een plek met spellen in de hoofdrol. We nodigen je uit om de wereld van games en architectuur spelenderwijs te ontdekken.

Maar zoals de recensie in het Parool ook aangeeft: “Het woord ‘spelenderwijs’ wordt meestal gecombineerd met ‘leren’. Maar het gaat natuurlijk om ‘aanleren’, van regels, standaarden, normen en waarden. Een spelletje spelen is geen vrijblijvende lol.

Architectuurspellen weerspiegelen onze omgang met de gebouwde omgeving maar ook hoe architectuur een mal vormt voor ons leven. Playing Architecture houdt die normerende werking kritisch tegen het licht.”

Playing Architecture is dan ook een gelaagde tentoonstelling, geschikt voor uiteenlopende types: architecten, gamers, academici en studenten, toeristen, families en Amsterdammers.

Herken jij jezelf in één van de volgende types?

Playing Architecture is een must-visit voor:

Architecten, stedenbouwkundigen en stadsbestuurders

De gebouwde omgeving is niet alleen terug te vinden in spellen; andersom kunnen architecten veel leren van (digitale) games en inspiratie halen uit de vernieuwende en verrijkende benaderingen van games voor de ruimtelijke opgaves.

In de woorden van Dafne Wiegers, architect én ontwerper van de tentoonstelling: “Digitale games bewegen namelijk mee met de ontwikkeling van de digitale wereld, ze zijn continue aan het vernieuwen en aan het aanpassen. Hoe zal de fysieke habitat eruitzien als de digitale habitat steeds invloedrijker wordt?

 

Hoe zal de fysieke habitat eruitzien als de digitale habitat steeds invloedrijker wordt
Dafne Wiegers

Door de hoeveelheid mogelijkheden die digitale games bieden kunnen zij dienen als inspiratie voor architecten om mee te bewegen met de digitalisering. Denk bijvoorbeeld aan het navigeren door steeds veranderende werelden. Wat gebeurt er als mensen zelf de ruimte kunnen bepalen, of als niet is wat het lijkt en de architectuur je op het verkeerde been brengt?

In de Arcam bookshop vind je ‘Play the City – Games Informing the Urban Development’ van architect, stedenbouwkundige en PhD Game Designer Ekim Tan. Als oprichter van adviesbureau Play the City werkt ze aan het creëren van een toekomst waarbij steden worden gemodelleerd, getest, ontworpen en opnieuw vormgegeven via interactieve, collaboratieve games.

Gamers

Playing Architecture is natuurlijk ook een uitdagende plek voor gamers. Games spelen of erover leren binnen een tentoonstellingscontext zorgt voor een verruimende blik voor zelfs de doorgewinterde gamer.

Een bezoek aan de tentoonstelling biedt een unieke, verdiepende kans om bekend te raken met thema’s binnen de architectuur en stedenbouw die in de samenleving spelen. Daarnaast leer je bijzondere, bestaande plekken en campussen voor gamers kennen, zoals Esports gaming hubs en hoe architecten omgaan met de behoeftes van professionele gamers.

Traditionele architecten zouden een maquette van karton, piepschuim en satéprikkers hebben gebruikt, maar architect Dafne Wiegers bouwde een spelomgeving waar ze de kijker doorheen loodst op een manier die vergelijkbaar is met de livestreams van gamers op Twitch.

Academici en studenten

Cultureel antropoloog Mélanie van der Hoorn stelde in samenwerking met Arcam Playing Architecture samen. Deze tentoonstelling vormt samen met de publicatie ‘Serious Fun’ het slotstuk van een drieluik waarin ze architectuur naast andere representatiedisciplines onderzoekt.

Zo publiceerde ze als eerste in de reeks in 2012 het boek ‘Bakstenen & Ballonnen: Architectuur in stripvorm’. Het stripmedium bleek op drie manieren van betekenis voor de architectuur: als architectuurkritiek, als (re)presentatievorm en in enkele gevallen zelfs als (onderdeel van een) ontwerpmethode. Deel 2 van haar drieluik zag in 2018 het levenslicht met Spots in Shots: Narrating the Built Environment in Short Films. Spots in Shots onderzoekt een selectie van weinig bekende maar fascinerende korte films die tussen 1990 en 2017 in Europa en de VS zijn gemaakt en die vertellen over architectuur en stedenbouw. Op basis van interviews met de filmmakers vraagt het boek hoe cinema de publieke belangstelling voor het oeuvre van architecten kan aanwakkeren.

De blik van Van der Hoorn laat het hart van de multidisciplinaire, kritische onderzoeker dus sneller kloppen!

Families met kinderen en scholen

Informatie verwerken gaat leuker en gemakkelijker via spelletjes. Kinderen en scholen zijn dus van harte welkom om al spelenderwijs een nieuwe wereld te ontdekken.

Wat denk je bijvoorbeeld van een heuse PoppenVilla, ofwel ‘de Bentley onder de poppenhuizen’. De PoppenVilla is een duurzaam designhuis van hoogwaardig materiaal. Duizenden ziekenhuizen, kinderdagverblijven en basisscholen hebben er inmiddels een staan. Neem poppen of knuffels mee en laat je kinderen lekker spelen terwijl je verdiept in de andere objecten.

Of laat je kinderen kennis maken met nieuwe vormen van poppenhuizen, want poppenhuizen zijn nog steeds gemodelleerd naar de huizen van een welvarende middenklasse met een duidelijke genderverdeling. Singles, patchworkgezinnen of woongroepen vinden er, nog steeds, zelden een plek. Zo bedachten Architect Machiel Spaan en componiste Rozalie Hirs het Luisterhuis: een poppenhuis voor kinderen en volwassenen met en zonder beperkingen om gezamenlijk mee te spelen. De huisvormige houten sculptuur heeft zeven holtes om met je oren te verkennen.

Amsterdammers

Spellen zijn niet alleen vermakelijk; ze zijn ook een veelzeggende uitdrukkingsvorm en onderdeel van ons cultureel erfgoed. De stad Amsterdam komt in veel spellen voor: als variant van de klassiekers Monopoly, Ticket to Ride of Memory, maar ook in unieke spelconcepten. Soms is de stad een sfeervol decor om de fantasie van de spelers aan te spreken, soms worden symbolische gebouwen bewust als marketingstrategie ingezet en soms willen spelontwikkelaars een specifiek aspect van de identiteit van de stad onder de aandacht brengen, bijvoorbeeld monumentenzorg, Bijzondere Amsterdammers.

Welk beeld geven de spellen ons van Amsterdam? Hoe zien de plattegronden op de spelborden eruit? Welke gebouwen komen erin voor? Is er ruimte voor actuele vraagstukken?

Dagjesmensen en toeristen

Spellen zijn universeel, mensen kunnen spelelementen herkennen, en op deze manier verbinden ze mensen met elkaar. Deze tentoonstelling is dus ook bedoeld voor toeristen, omdat mensen over de hele wereld bekend zijn met spellen (in verschillende vormen). Daarbij is het extra leuk voor toeristen omdat een deel van de tentoonstelling specifiek gaat over Amsterdam; de plek waar ze speciaal voor komen!

Bezoek!

Arcam nodigt je uit om zelf een kijkje te nemen en je te verdiepen in de verborgen boodschappen van analoge en digitale games, waargenomen door de lens van architectuur.

Bezoek Playing Architecture t/m 28 mei 2023 bij Arcam aan de Prins Hendrikkade.

Met steun van Amsterdams Fonds voor de Kunst, Gemeente Amsterdam, Team Liquid, AHH, Van Eesteren-Fluck & Van Lohuizen Stichting, Sipkema Beheer, alle sponsors van Arcam.