Terugblik workshop met Sandberg Instituut

Subjectieve Atlas van Amsterdam

15.02.22 Emilie Tesch

Een oude school in Amsterdam Zuid vormde het decor van de derde workshop van de Subjectieve Atlas van Amsterdam. Op 10 februari 2022 deelden studenten van het Sandberg Instituut bij Fabulous Future in de Scheldebuurt hoe zij zich als internationale studenten de stad Amsterdam inbeelden.

Sandberg Instituut

Het Sandberg Instituut is in 1990 opgericht door Simon den Hertog, voormalig directeur van de Gerrit Rietveld Academie. Het Instituut is inmiddels uitgegroeid tot een erkende onderwijsinstelling die verschillende (tijdelijke) masteropleidingen aanbiedt die aansluiten bij de dynamiek van de hedendaagse cultuur. De deelnemers aan de workshop waren ingeschreven voor de Masteropleiding van de Designafdeling, een tweejarig programma dat studenten een samenwerkingsomgeving biedt om hun projecten en praktijk te ontwikkelen.

De studenten van deze nieuwe generatie ontwerpers hebben een uiteenlopende achtergrond. De 10 deelnemers die hun ervaring met Amsterdam deelden, kwamen bijvoorbeeld uit Italië, Palestina, Libanon, Spanje en Duitsland.

 

Hospiteren

De internationale studenten aan het Sandberg Instituut hebben een andere kijk op de stad, zowel als niet-Nederlandse immigranten en als makers met diverse achtergronden. Daarom is het Sandberg Instituut een van de acht partners in het tweejarige onderzoeksproject Subjectieve Atlas van Amsterdam, waarin we ondervertegenwoordigde percepties van Amsterdam in kaart willen brengen. Door middel van deze serie workshops verzamelen we individuele reflecties op de betekenisvolle, opvallende of onderbelichte fenomenen die Amsterdam typeren.

 

Hoe navigeer je als internationale student door deze onwelkome woningmarkt? Hoe beïnvloedt het je beweging door de stad?

Tijdens deze derde workshop van de Subjectieve Atlas reflecteerden de deelnemers op hoe zij de stad ervaren. Ze vroegen zich af: Wat valt mij op in deze stedelijke omgeving en wat wil ik verbeelden? Daarbij zetten bijna alle deelnemers hun beleving van Amsterdam af tegen de plek waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Natuurlijk ging de discussie ook over de huisvestingssituatie in Amsterdam. Een Palestijns-Nederlandse deelneemster deelde haar ervaring met een hospitatie-avond waar ze het gevoel had dat ze haar Palestijnse achtergrond verborgen moest houden. Hoe navigeer je als internationale student door deze onwelkome woningmarkt? Hoe beïnvloedt het je beweging door de stad? En hoe heeft de coronacrisis hier invloed op gehad? Aangezien sommige studenten de afgelopen twee jaar naar Amsterdam zijn verhuisd, heeft de covid-situatie hun perceptie van de stad aanzienlijk beïnvloed.

 

Social Media als gids

Tijdens de brainstormsessie bespraken sommige studenten hoe digitale media hen aanvankelijk door Amsterdam leidden. Ze navigeerden door de stad op basis van informatie die ze op sociale media hadden gevonden. Dit zet ons aan het denken over hoezeer onze consumptie van deze stad wordt gedicteerd door onze (para-)sociale interacties, vooral voor pas geïmmigreerde Internationals. Tijdens de workshop belichtten de Sandberg-studenten hun gelaagde en uiteenlopende percepties van Amsterdam als een stedelijke omgeving, een omgeving die sterk werd beïnvloed door de pandemie.

Na de discussie en brainstormsessie ging iedereen aan de slag met het in kaart brengen van het fenomeen dat ze hebben waargenomen en ervaren: van de parasociale verkenning van Amsterdam en de verzameling meubels die door Amsterdammers op straat worden gezet, tot het in kaart brengen van de huisvestingssituatie in de stad. De groep besprak visuele representaties van deze ervaringen door middel van verschillende media, zoals fotografie, collages, kaarten en stripverhalen.

 

Redactielokaal

De komende weken werken de visuele auteurs hun bijdrage verder uit. De resultaten van dit onderzoek zullen in een openbaar redactielokaal in Arcam (vanaf 12 maart 2022) en in de publicatie (december 2022) te zien zijn.

De Subjectieve Atlas van Amsterdam wordt financieel mede mogelijk gemaakt door Stimuleringsfonds Creatieve Industrie