Gemeente Amsterdam vernieuwt de centrumzijde van station Amsterdam Centraal met het project De Entree. Het hoogtepunt, of eigenlijk dieptepunt, van het project is Fietsenstalling Stationsplein dat ruim negen meter onder het maaiveld ligt. Het is de grootste fietsparkeergarage van Amsterdam en versterkt de bereikbaarheid van het stationsgebied. wUrck benadrukt in het ontwerp de relatie met het water.
Fietsen voortaan ondergronds
Fietsenstalling Stationsplein is één van de twee fietsenstallingen die in het eerste kwartaal van 2023 rondom het Centraal Station zijn opgeleverd. Dit zijn onafhankelijke projecten om beide zijden van het station te vernieuwen. Fietsenstalling Stationsplein biedt ruimte aan 6.300 fietsen en 700 OV-fietsen. Samen met de stalling IJboulevard komen er bij Amsterdam Centraal ruim 10.000 parkeerplekken bij. Deze zijn ter vervanging van de fietsenrekken en drijvende fietsenstallingen in de buitenlucht. De fietsparkeergarage is in opdracht van de Gemeente Amsterdam en Max Bögl ontworpen door wUrck Architectuur, stedenbouw, landschap & infrastructuur met Wayfinding door Mijksenaar. wUrck is ook verantwoordelijk voor de lage kade en waren supervisor bij alle architectonische componenten van de Entree, waaronder de bruggen en steigers.
Toegang tot de stalling en Centraal
De fietsparkeergarage heeft een monumentale entree. Drie rolpaden overbruggen hier in twee verdiepingen de negen meter tussen de Prins Hendrikkade en de Fietsenstalling Stationsplein. De twee sets rolpaden worden gescheiden door een bordestrap voor voetgangers, waarmee er efficiënt van de ruimte gebruik wordt gemaakt. wUrck heeft voor dezelfde materialen als bij de kademuur gekozen om de entree met de omgeving te integreren. Via de colonnade, het brede hoofdpad, wordt de gebruiker van de ontvangstruimte door de fietsenstalling naar de toegang van de metrohal geleid. Met deze alternatieve route blijft de gebruiker droog en afgeschermd van het voetverkeer op het Stationsplein.
Onderwater oester
Fietsenstalling Stationsplein is de eerste fietsparkeergarage ter wereld die onderwater is gebouwd. Dit bestond al met autoparkeergarages onder de grachten. wUrck heeft dit bij Fietsenstalling Stationsplein ook in de vormgeving verwerkt. Het ontwerp voor de fietsparkeergarage is gebaseerd op een oester, waarbij een ruwe entree overgaat in een glad en licht interieur. De beheerdersruimte en het fietsservicepunt wordt door de centrale locatie als de parel in deze oester gezien. De Parel heeft glazen wanden waar een waterpatroon op is aangebracht. De fietsenstalling wordt gedragen door 131 druppelkolommen, met een colonnade richting de metro ingang Centraal Station. De colonnade wordt gekenmerkt door de Oculi, de ronde verlichtingsarmaturen boven het pad. Langs de rechtermuur loopt de Horizon, een serie kaarten die de ontwikkeling van Amsterdam tot de 21e eeuw uitbeelden. Aan beide zijden van de metro ingang zijn sgrafittos van kunstenaar Lex Hoorn op de muur aangebracht. Het geheel vormt een bijzondere onderwaterwereld.