Hyperion Lyceum

Joost Ector en Joost Noorden, 2018

Te midden in de bouwdrukte op Overhoeks is in 2018 het Hyperion Lyceum geopend. Nu nog als pionier tussen bouwkranen en het Buiksloterkanaal, straks ingeklemd tussen hotels, appartemententorens en kantoren. In een grijs-geel, iconisch pand heeft deze Amsterdamse middelbare school eindelijk een eigen thuis, na zeven jaar op tijdelijke locaties te hebben gezeten.

Onconventionele omgeving
Het Hyperion Lyceum heeft een prominente plek in het hart van de stad. Dit sluit aan op de onderwijsfilosofie van de school. Deze VWO+ school neemt zich voor haar leerlingen zelf na te laten denken en een plek te laten zoeken in de wereld. Dit doet ze door meer zelfstandigheid voor leerlingen, waarbij scholieren zelf bepalen of ze uitleg volgen of zelfstandig werken; ze kunnen er autonoom plannen en gepersonaliseerd leren. Ector Hoogstad wilde daarom een onconventionele omgeving ontwerpen. Deze moet stimuleren, prikkelen, inspireren en uitdagen.

Glijbaan
Dit resulteert in een onalledaagse school. Het Hyperion Lyceum is ongebruikelijk hoog, maar bijzonder licht door een atrium en verspringende buitenruimten over de hoogte van het gebouw heen. Zodoende is iedere verdieping anders van vorm en ontstaan diagonale zichtlijnen voor overzicht. In plaats van een schoolplein, heeft dit lyceum terrassen, ieder met een eigen functie. Binnen zijn de onderwijsruimten naar thema geordend en heeft bewust niet ieder lokaal een eigen ingang vanaf de overloop. Klap op de vuurpijl is de glijbaan in het midden van het gebouw, die leerlingen en docenten van de tweede verdieping snel naar de begane grond brengt.

Hoogwaardige leeromgeving
Voor de bouw was een laag budget beschikbaar. ‘Low-tech’ oplossingen, zoals gevlinderde betonnen vloeren, gevels van eenvoudige sandwichpanelen, gevlinderde houten kozijnen, akoestische wanden van vilt en eenvoudige verzinkt stalen spijlenbalustrades zijn zo toegepast, dat een originele en hoogwaardige leeromgeving het resultaat is.