Gezien en gezien worden. Het lijkt ijdel, maar het gaat ook om veiligheid, en dat is precies wat opdrachtgever Metro en Tram – Gemeente Amsterdam voor ogen had bij de renovatie van de Oostlijn. GROUP A ging samen met ontwerpbureau Fabrique in 2009 aan de slag met tekenen, de renovatie startte in 2016 en 2,5 jaar later werden de vijf ondergrondse en 11 bovengrondse stations opgeleverd.
Grote rol voor architectuur
In 1965 werd besloten om een metronetwerk aan te leggen ter vervanging van het verouderde tramnet. Het voorstel omvatte een viertal lijnen. Gestart werd met de Oostlijn vanwege het geringe aantal ondergrondse stations dat hiervoor nodig was. Daarnaast verbond de Oostlijn de binnenstad en het Centraal Station met de Bijlmermeer, die toen in aanbouw was. De bouw van de metro was technisch zeer ingewikkeld. Maar hoezeer het project ook door techniek werd gedomineerd, toch werd bij de bouw van de metro getracht om ook de architectuur een rol te laten spelen.
Autonome objecten
Voor de initiële ontwerpers Spångberg en Van Rhijn stond de reiziger en zijn comfort centraal. Dat uitte zich in een neutraal ontwerp van de stations en het gebruik van veel grijstinten in de wanden, geheel in de stijl van het Brutalisme. De bovengrondse stations waren bijna allemaal (op de stations Bijlmer, Kraaiennest en Venserpolder na) op eenzelfde manier ontworpen. Het waren daardoor autonome objecten geworden, die zich weinig van de gebouwde context aantrekken.
Terug naar de basis
GROUP A heeft het authentieke karakter niet ontkent maar juist zichtbaar gemaakt door het oorspronkelijk ruw ogende DNA te combineren met contrasterende verfijnde materialen. Materialen zoals glas (zo zijn er op alle 16 stations glazen liften gemaakt), op maat gemaakte geglazuurde tegels en warm gekleurd hardhout zijn toegepast in tegenstelling tot het ongepolijste karakter van béton brut. Het rustige kleurgebruik in de metro laat alle materialen goed uitkomen. De kenmerkende rode toegangsdeuren zijn wel gebleven. Zo heeft GROUP A een toekomstbestendige en comfortabele Metrolijn ontworpen.