MO*town Track 8

De Zwarte Hond, 2024

MO*town Track 8 nodigt bewoners uit om elkaar te ontmoeten. De Zwarte Hond ontwierp in opdracht van BPD en ERA contour een woongebouw met voorzieningen in de plint in hartje Sloterdijk. Grote stalen bruggen verbinden de groene galerijen van drie torens. De gemeenschappelijke tuin en de horeca en winkels aan de straatkant zorgen voor levendigheid in en om het gebouw.

MO*town Track 8 maakt deel uit van de ontwikkeling van Haven-Stad, waarvan Sloterdijk een deelgebied is. De komende jaren wordt een deel van de bedrijfsterreinen getransformeerd tot een gemengde woon-werkwijk, in totaal worden in heel Haven-Stad 40.000 tot 70.000 woningen en 45.000 tot 58.000 arbeidsplaatsen gerealiseerd. De transformatie van Sloterdijk is al in volle gang. MO*town Track 8 draagt hieraan bij met 82 woningen, en een plint met winkels en horeca. Het gebouw is ontwikkeld met mede-opdrachtgeverschap. Dit betekent dat toekomstige bewoners actief konden meedenken over de indeling en grootte van hun woningen.  

Een buurt in een buurt

Het gebouw is ontworpen als een soort vallei met gemeenschappelijke binnentuinen in het dal en woningen die de wanden van de kloof vormen. De stalen loopbruggen verbinden de drie volumes en creëren verbindingen tussen beide zijden. De getrapte architectuur van MO*town Track 8 stimuleert interactie tussen bewoners. Dankzij de variërende plattegronden en woninggroottes ontstaat er een diverse gemeenschap. Het ontwerp biedt een antwoord op de toenemende eenzaamheid in de stad. De zwarte, robuuste uitstraling van de donkere bakstenen is een antwoord op de omgeving, en vormt een natuurlijke synergie met de omliggende gebouwen. 

Duurzame keuzes

Het gebouw is opgetrokken uit gerecyclede materialen en draagt bij aan een groene, klimaatadaptieve omgeving.  Op iedere verdieping is ruimte voor groen en opvang van regenwater, wat aansluit bij de ecologische structuur van de nabijgelegen Brettenzone. De daken worden gebruikt als gemeenschappelijke tuinen, terwijl pv-panelen slim zijn geïntegreerd in de glazen balustrades.  

Daarnaast stimuleert het gebouw duurzame mobiliteit. In de kelder is ruimte voor fietsenstallingen en dertig deelauto’s, waardoor bewoners worden aangemoedigd om minder afhankelijk te zijn van eigen autogebruik. 

Website by HOAX Amsterdam