Volkshotel

Bureau Kraaijvanger, Steven Steenbruggen, 2014

De Wibautstraat is een van de drukste verkeerscorridors van Amsterdam en ondergaat momenteel een metamorfose. Jarenlang werd het de lelijkste straat van Amsterdam genoemd, vanwege de onoverzichtelijke inrichting en de kille, zakelijke, betonnen bouwblokken. Inmiddels is de rijbaan opnieuw ingericht met brede stoepen en een groene middenberm. De straat heeft de allure gekregen van een stadsboulevard. Ook de aangrenzende bebouwing is aan verandering onderhevig. Het Moderne Cygnus Gymnasium is recent gerestaureerd, op de Amstelcampus is nieuwbouw gerealiseerd en de voormalige kantoren van de redacties van Trouw, Het Parool en de Volkskrant zijn of worden getransformeerd.

Jaren ’60 ontwerp
Het voormalige kantoor van de Volkskrant stamt uit 1965 en is ontworpen door het Rotterdamse Bureau Kraaijvanger. Het ontwerp voor het in die tijd zeer moderne kantoorpand, was geïnspireerd op de indeling van een krant. De gevel verwijst naar een voorpagina met bovenaan de grote kop ‘de Volkskrant’. De zeven witte verdiepingen en het raster van ramen refereert naar een krantenindeling met zeven tekstkolommen. De 1,5 miljoen witte geveltegeltjes – die overigens in de loop der jaren een voor een naar beneden vielen – verwezen naar een zelfde hoeveelheid letters in een krant.

Transformatie
In 2007 vertrok de redactie en was het pand tijdelijk in gebruik als club, café en creatieve broedplaats. Sinds de zomer is het oude Volkskrantgebouw in gebruik als Volkshotel. Het pand is volledig verbouwd en aangepast aan de nieuwe hotelfunctie, zonder daarbij afbreuk te doen aan het originele ontwerp uit de jaren ’60. Naar idee van architect Steven Steenbruggen is de gevel weer wit gemaakt door de gevelbanden te stucen. De bovenste verdieping – waar zich voorheen de journalistenkantine bevond – is weggehaald, om plaats te maken voor een volledig nieuwe, geïsoleerde, glazen clubruimte voor Club Canvas.

Hotelkamers
Bas van Tol (ontwerpbureau Müller Van Tol) is verantwoordelijk voor het interieur en heeft zich ook laten inspireren door de geschiedenis van het pand en de krant. De thema’s papier, inkt en fotografie komen terug als zeefdrukken van krantenfoto’s op de hotelmuren en uitvergrote zwart-wit archieffoto’s op de wanden in de gang. De hotelkamers zijn ingericht met veel gebruik van staal, glas, hout en beton. Mooi detail zijn de houten omlijstingen van de kamerbrede ramen, die zo diep zijn dat je er in kunt zitten of aan kunt werken.