Verwonderingstochten: Polderbaan

Op uitnodiging | Perspectieven onder de Polderbaan

24.05.23

De polderbaan heette aanvankelijk de Milieubaan: Schiphol kon groeien en tegelijk zou de overlast afnemen. Het aantal klachten explodeerde juist. Moeten we de Polderbaan dan maar sluiten? Of is de woningbouw in de prachtige open polders ten noorden van Amsterdam dan niet meer tegen te houden?

Woensdagmiddag 24 mei maken we een bustocht langs een idyllisch kerkje op een steenworp afstand van Haarlem en Amsterdam, de boorden van het OerIJ, het Groene Schip, distributiedozen en golfbanen, een ontbrekende fietsbrug, compensatiegroen en zonneparkplannen, groene ribbels tegen grondgeluid, Hoofddorpse chic en gesloten begraafplaatsen. Theo Baart en Tijs van den Boomen richten uw blik op passende momenten.

Aansluitend op de bustour is er een opgewekte denkoefening over het gebied onder de Polderbaan. Er zijn twee sprekers, maar we willen vooral met de deelnemers van de bustour in gesprek. Met jou dus!

Wil je meepraten? Stuur dan een mail naar daphne@arcam.nl
De verwonderingstocht duurt van 15.30 – 18.30

Wat ging er vooraf?

Deze verwonderingstocht is deel van een reeks. Voorafgaand hieraan zijn er tochten geweest naar de Kaagbaan, de Zwanenburgbaan en de Aalsmeerbaan.

Podium voor Architectuur en Arcam werken samen met Theo Baart en Tijs van den Boomen aan een serie Verwonderingstochten met dialoog, onder de banen, in het veld. De geluidscontouren van Schiphol zijn grotendeels bepalend voor de ruimtelijke mogelijkheden daarbinnen en daarbuiten. Maar is het gebied daarmee automatisch ‘op slot’? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor bijvoorbeeld natuurinclusiviteit, duurzaamheid of nieuwe werkvormen?

 

Voor Arcam is dit onderzoek mede een vervolg op het Manifest van de Scheggen (De Amsterdamse Scheggen, 2019), waarin onder andere de mogelijkheden van een alternatief watermanagement in de Haarlemmermeerpolder en de mogelijkheden die dat zou bieden voor natuurontwikkeling werden verkend. Daarvoor toonde de tentoonstelling ‘Schiphol Centraal‘ de weerslag van een denkmodel, waarin een radicale acceptatie van Schiphol uitgangspunt was voor een herontwerp van Schiphol binnen de regio (2005). In 1995 liet de Arcamkaart al zien, dat er sprake is van discrepantie tussen wat leeft in de hoofden van beleidsmakers en ontwerpers en het daadwerkelijke, vaak conflicterende, ruimtebeslag van alle bestaande plannen en projecten.

Website by HOAX Amsterdam