Huis-stijl

#6

07.04.21 Femke Gerritsma en Indira van 't Klooster 5 minuten lezen

Hoera, Arcam heeft een nieuwe website. Dat gaat meestal niet zonder slag of stoot. Zes gewetensvragen voor Femke Gerritsma (communicatie) en Indira van ’t Klooster (directeur).

Q: Een nieuwe huisstijl! Waarom?

De vorige dateert van december 2015. De signaalkleur werd geel en de naam ARCAM verdween uit de communicatie. We waren Architectuurcentrum Amsterdam geworden. Het was een helder antwoord op het toenemend aantal variaties op onze naam. Want was het nou Arcam, ARCAM, Architectuurcentrum Amsterdam, Architectuurcentrum Arcam? Maar de lange naam bleek een struikelblok in vrijwel elke vorm van visuele communicatie en we merkten dat de naam ARCAM hardnekkig bleef hangen in dagelijks gebruik. Ondertussen was er intern behoefte aan een website waarop de kwaliteit van onze artikelen, columns, tips, programma’s en events beter tot hun recht zouden komen, en die ook compatible is met telefoons en tablets. Daarnaast was ook de Architectuurgids dringend aan vernieuwing toe (daarover meer in juni!). Tijd voor een nieuwe huisstijl dus, en een nieuwe website.

Q: Wat wilden jullie vooral overbrengen?

Dat we een concrete plek in de stad willen zijn om over architectuur te praten, zelfs al doen we dat op allerlei locaties, al zijn de thema’s breder dan architectuur alleen, en al kijken we via de regio ook naar de hele wereld. De C van Centrum, als hart, als ankerpunt, als plek van samenkomst. Het is voor elke organisatie goed om van tijd tot tijd opnieuw de kernwaarden te bevragen. Wat blijft na 35 jaar ferm overeind, waar zien we een verschuiving of accentverandering? Hoe veranderen de tijdgeest, de stad en de ontwerpopgaven, en hoe willen we daar als ARCAM op reageren? Wie willen we daarbij betrekken, en hoe? We merkten dat onze naam nog altijd volledig de lading dekt: ARchitectuur Centrum Amsterdam. En dus brengt ook op onze website een klik op de C je altijd weer thuis.

Q: Wat was de moeilijkste beslissing?

Afscheid van de kapitalen! Hierboven staan ze voor het laatst. We kunnen er nog steeds moeilijk afscheid van nemen. Maar waar de hoofdletters in den beginne juist lef, gogme en zelfvertrouwen uitstraalden (in het oerlogo ook nog met een heerlijk speelse ordening onder en boven de horizon), merkten we dat ze irritatie begonnen op te roepen en werden geassocieerd met aanstellerij en zelfgenoegzaamheid. Dat zijn associaties die natuurlijk niet bij ons passen. We hebben nog even arCam geprobeerd, maar – hoe leuk ook – hieruit spreekt een vergelijkbare geforceerdheid. Arcam is het dus vanaf nu: al zit de CAPS LOCK nog als een fantoombeweging in onze vingers. Dat zal nog wel even zo blijven…

Q: Lettertype is ook altijd een dingetje. Vertel ‘ns?

Ja, ook bij ons. Eerst probeerden we een volmaakt ronde letter, waardoor de A’s en de M een prachtig golfpatroon vormden. Voor intimi: bijna zoals de blauwe golfjes – de houten waterkeringen op onze vorige locatie in de Academie van Bouwkunst op het Waterlooplein. Maar die letter was niet eigen genoeg, leek teveel op het woordbeeld van andere culturele organisaties. De Klarheit Grotesk, zo heet onze letter, is eigenwijs en luchtig. Met een elegant en zelfbewust hakje onder de ‘a’ kijken we verder dan de waan van de dag. De iets geknepen rondingen maakt hem net iets zakelijker. Over typografie kunnen we uren praten, maar zeg nou zelf, hij is echt bijzonder toch?

Q: En waarom deze kleuren?

Het paarsige blauw werd donkerblauw werd knalgeel. Kleuren verouderen sneller dan letters. We hebben het gevoel dat we in een tijd leven die niet primair en eenduidig is, maar ambigue, met ruimte voor veel verschillende wereldbeelden. Deze kleuren staan model voor een complexe tijd waarin empathie nodig is en het verbreden van de blik. De drie-eenheid representeert ook de redenen waarom je bij Arcam terecht komt: Verdiepen (voor de vaktechnische bril), Bezoeken (als informatiecentrum met al onze activiteiten) en Ontdekken (voor je blik op Amsterdam, het verkennen van de stad). De kleuren zijn haast op gevoel gekozen, maar zeker ook met referenties aan architectuur, want terra staat voor baksteen, grijs voor het Arcam-paviljoen, en de derde voor energie, kennis en creativiteit.

Q: Nog meer ontboezemingen?

We verwijzen naar Arcam als vrouwelijk. ‘Centrum’ is taalkundig gezien onzijdig, dus zouden we naar Arcam moeten verwijzen met een onzijdig-mannelijke verwijsvorm. Kan dat niet anders? Het gebruik van non-binaire verwijswoorden voor een niet-mens zoals Arcam vonden we niet passend. Door te kiezen voor de vrouwelijke vorm vragen we net als de Feminist City aandacht voor een wereld waarin gender, ras en fysieke beperkingen geen ongelijkheid (meer) creëren. Ja, dat voelt wat gek aan, maar eigenlijk zou het heel normaal moeten zijn.

Woord van dank

Wij zijn dit proces samen met ontwerp- en strategiebureau Hoax Amsterdam aangegaan. In brainstormsessies hebben we met elkaar de essentie naar boven gehaald en heeft Hoax een visuele identiteit gecreëerd die wij nu met trots delen met de wereld. Open voor verschillende invalshoeken, maar altijd scherp en bevragend, dat is de kern van onze samenwerking geweest. Dank aan de mannen van Hoax!

Website by HOAX Amsterdam