Een kantoorlocatie voor telematica
Het gebied rond Station Sloterdijk wordt vanaf het begin van de jaren tachtig ontwikkeld als kantorenlocatie voor bedrijven die (inter)nationaal opereren en/of zich bezighouden met telematica. Het bedrijfsgebouw naar ontwerp van Van Tilburg en Partners, dat aan de rand van dit gebied staat, wordt voor Hewlett Packard ontworpen als callcenter, een plek waar mensen dag en nacht telefonisch vragen beantwoorden. De kern van het gebouw is een langwerpig complex dat op drie punten wordt doorsneden door een korter bouwvolume. Vanwege de grote hoeveelheid werkplekken die gecreƫerd moeten worden, zijn modules van vijf bij vijf meter bedacht waarin vier mensen kunnen werken. De plattegrond van het gebouw is gebaseerd op deze module. Na het vertrek van Hewlett Packard in 2004 neemt het Gemeentevervoerbedrijf zijn intrek in het gebouw.
Strak design vs. glas
De voor- en de achtergevel van het gebouw zijn verschillend uitgewerkt. Aan de kant van de snelweg zijn drie eenvoudig en strak vormgegeven volumes gesitueerd, terwijl aan de centrumzijde twee opvallende glazen atria voor een strak en open gevelbeeld zorgen. Deze atria zijn gemaakt om tegemoet te komen aan de eis van Welstand om aan de Arlandaweg een vlakke gevel te realiseren. Samen met industrieel ontwerper en constructeur Mick Eekhout wordt een ophangsysteem ontworpen waar een glazen wand van maar liefst 33 bij 14 meter aan hangt.
Lieke Haan