Hans Brinker Budget Hotel

onbekend

What you see is what you get
Het Hans Brinker Budget hotel is sinds 1970 gesitueerd aan de Kerkstraat, op loopafstand van het uitgaanscentrum van Amsterdam. Het hostel staat bekend om de antireclame waarmee ze adverteren, naar idee van Erik Kessels van reclamebureau KesselsKramer. Reclame-uitingen laten onder andere voor en na foto’s zien van zogenaamde gasten die na een overnachting in het hotel er slechter aan toe weer vertrekken. Ironie en zelfspot staan centraal in de campagnes, wat goed werkt onder jongeren. Door lage prijzen en lage verwachtingen te hanteren, heeft het hostel een ‘what you see is what you get’ mentaliteit ontwikkeld. Het hostel claimt dan ook dat gasten komen voor de sfeer van het hotel en niet voor de architectuur.

Simpel maar succesvol
De kamers van het hotel zijn simpel ingericht met stapelbedden. In totaal heeft het hotel 507 bedden en 127 kamers, gevestigd in een gebouw dat een voormalig katholiek klooster is. In 1868 heeft Pierre Cuypers de aanbouw van een kapel van het Sint-Piusgesticht voor zijn rekening genomen, destijds op de locatie van de Kerkstraat 136-138 gesitueerd. Deze aanbouw bestaat inmiddels niet meer. Vorm volgt functie in het hostel om de vele jonge gasten te kunnen ontvangen. In het gebouw zelf zijn een aantal bijzondere kenmerken te vinden zoals het uitzicht op een bakstenen muur, een glas-in-loodraam in de bar door John Martens en een kubistisch dansgedeelte naar ontwerp van J. P. Magis. De gevel van het gebouw is opgetrokken uit baksteen en is op een groot ‘Hotel’ verlicht uithangbord vrij van decoraties.

Lieke Haan