Hotel Arena

A.C. Bleys, 1890

Van gesticht naar hotel

Het St. Elisabeth Gesticht wordt in 1890 gebouwd als rooms-katholiek weeshuis en fungeert na de Tweede Wereldoorlog tijdelijk als bejaardentehuis. In 1982 koopt de gemeente het gebouw om er, tegemoetkomend aan de behoefte aan budgetovernachtingen, een zogenaamde sleep-in van te maken. Sinds 1990 is het gebouw geprivatiseerd en verbouwd tot driesterrenhotel.

Een populaire stijl
Het pand is oorspronkelijk ontworpen door architect A.C. Bleijs, ook bekend van de St. Nicolaaskerk tegenover het Centraal Station. Het gebouw bestaat in hoofdlijnen uit vier om een binnenhof gelegen vleugels, opgetrokken in de neorenaissancestijl die rond 1900 in Nederland populair is. De gevels zijn opgebouwd uit een plint van ruwe blokken natuursteen met daarboven bruinrode baksteen afgewisseld met natuurstenen hoeklisenen, kraag- en sluitstenen, speklagen, cordon- en gevellijsten en overige ornamenten. Kenmerkend is het voorgebouw aan de Mauritskade met aan weerszijden een rijk bewerkte en verhoogde halsgevel ter afsluiting van de vooruitspringende bouwgedeelten waarin oorspronkelijk de regenten- en regentessenkamers zijn ondergebracht.

Sterren tellen
Eind jaren negentig tot begin 2003 wordt Hotel Arena, door onder andere IDing Design en ontwerper Ronald Hooft, omgebouwd tot een luxueus driesterrenhotel. Hierbij zijn veel originele elementen van het interieur bewaard gebleven zoals de balustrades met gedraaide spijlen, de gietijzeren kolommen en het rijkversierde lijstwerk in het trappenhuis. De oude slaapzalen zijn vervangen door moderne hotelkamers en Dutch Design hotelsuites. Het hotel beschikt over een hip restaurant en enkele boardrooms. Recentelijk is het hotel omgebouwd van drie naar vier sterren designhotel. Tussen 2013-2017 is het hotel uitgebreid naar ontwerp van architectenbureau Team V en is de indeling van het gebouw als het ware omgedraaid, de achterkant en de voorkant zijn hierbij omgewisseld. Aanleiding voor de uitbreiding is het plan van de gemeente Amsterdam om het Oosterpark op te knappen en te verdubbelen in oppervlakte. Door de ingang van het hotel aan de Oosterparkzijde te plaatsen, is het gebouw deel van het park geworden. De uitbreiding van het hotel bestaat uit drie nieuwe vleugels waarvan een is opgetrokken uit baksteen en twee transparant in opbouw zijn. Deze transparante paviljoens zijn aan weerszijden van de kapel geplaatst. Hierbij is de oorspronkelijke, symmetrische plattegrond van Bleijs aangehouden, daarnaast volgt ook de kolomstructuur van de nieuwe paviljoens de originele footprint van het gebouw.

Lieke Haan