Humanistisch Kindercentrum De Wereldboom

Berger Barnett Architecten, 2019

Aan de Zuidelijke Wandelweg in  Amsterdam ligt een alles-in-een-school met een humanistische grondslag. De Wereldboom is het eerste humanistische kindcentrum in Nederland, met als doel samen en van elkaar te leren. Humanistische principes liggen ook ten grondslag aan het ontwerp van deze nieuwe school van BergerBarnett Architecten uit Amsterdam. In een baanbrekend concept combineert het gebouw regulier- en speciaal basisonderwijs voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Ook is er een volledig geïntegreerde kleuterschool op het terrein.

Groen karakter
Het gebouw omsluit een ovaal plein dat zo is ontworpen dat zoveel mogelijk van de bestaande bomen konden blijven staan. De ovale buitenruimte heeft daardoor een groen karakter en is aantrekkelijk voor de kinderen om te klimmen en te ravotten. Het gebouw rust op betonnen kolommen waardoor de buitenmuren in het ovale gedeelte geen dragende muren zijn. Dit biedt de mogelijkheid deze gevel bijna volledig van glas te realiseren. Binnen is ook gebruik gemaakt van kolommen waardoor het gebouw een open karakter krijgt en de binnenruimte wordt verbonden met buiten.

Energieleverend
Door een combinatie van innovatieve installatietechnieken is De Wereldboom gasloos. Er is flink ingezet op duurzaamheid, op hellende dak zijn bijvoorbeeld zonnepanelen geplaatst en het gebouw wordt volledig elektrische verwarmd en gekoeld door middel van een warmtepomp en lage temperatuur vloerverwarming. Door al deze nieuwe technologieën in een slimme gebouwvorm te gieten is de Wereldboom een nul-op-de-meter nieuwbouwproject met de ambitie om energieleverend te zijn.

Natuurlijke speelplek
Het gebouw is van binnen ingedeeld op basis van leerpleinen voor de onder-, midden- en bovenbouw. Aan de leerpleinen liggen groepskamers, zodat alle groepen ook hun eigen plek hebben in deze open leeromgeving. De leerpleinen staan in verbinding met de centrale aula en zijn gegroepeerd rond de patio, die in verbinding staat met het buitengebied van de school. Zo ontstaat er een continue reeks van ruimten van verschillende schaal, die de geleidelijke overgang van privé naar openbaar vormen. De brede trappen in de aula zijn bekleed met hout en kunnen als tribune worden gebruikt. Onder de trappen zijn de BSO en de bibliotheek gehuisvest. De onderbouw en het kinderdagverblijf op de begane grond hebben directe toegang tot de patio die als een beschermde natuurlijke speelplek is ingericht.