In de nauwe Elandsstraat in de Jordaan heeft architect Micha de Haas een kindercampus ontworpen. De dependance van de 14e Montessorischool, een gymzaal, ruimten voor buitenschoolse opvang en buurtvereniging Ons Genoegen zijn samengebracht onder een dak. Het is een dynamisch gebouw geworden dat door al die verschillende functies in de loop van de dag verandert en door de verticale tuin per seizoen van uiterlijk wisselt.
Glas en wit metselwerk
Belangrijk in het ontwerpproces was de aansluiting bij de oude structuur van stegen in de Jordaan. Deze stegen – oorspronkelijk leidend naar achterhuizen en hofjes – verdwijnen langzamerhand, worden volgebouwd of geprivatiseerd. De kavel, Elandsstraat 101-103, staat aan zo’n steeg die ooit naar de huizen en de speeltuin erachter voerde. Omdat deze steeg niet zomaar een poort is, maar een toegang naar een openbaar gebied, heeft de architect de ingang aan de zijgevel ontworpen. Om de nauwe, donkere straat toch licht te maken, is de gevel van de kindercampus bekleed met traditioneel wit metselwerk. De plint is geheel uitgevoerd in glas. Een gedicht over spelen van schrijfster én oud-Jordanees Mies Bouhuys is bij de ingang op de glazen gevel gedrukt naar een ontwerp van Roosje Klap. De wand achter de entree is bedrukt met een foto van de oude speeltuin. Bezienswaardigheid is de gerenoveerde gevelsteen van De Vergulde Dolfijn boven de ingang; de gevelsteen is een referentie naar de Dolfijnengang, de inmiddels verdwenen steeg, op deze plek.
Montessori karakter
Bij de bouw van de kindercampus is rekening gehouden met het Montessori-karakter. De leerlingen werken binnen en buiten het lokaal en de wisselwerking tussen klassen is groot. Per verdieping zijn twee ruime klaslokalen, met daar tussen een verhoogde gemeenschappelijke ruimte. Om het gehele programma een plek te kunnen geven, ontwierp de architect splitlevels. De splitlevels zijn af te lezen door de verspringende ramen aan de voorkant. De achtergevel van het gebouw, aan de zuidzijde, heeft een verticale tuin. De begroeiing vormt een seizoensgebonden zonwering. In de zomer biedt het gebladerte schaduw. Terwijl in de winter, wanneer de bladeren gevallen zijn, optimaal gebruik wordt gemaakt van het binnentredende licht en de warmte. De kinderen helpen met de begroeiing en zien naarmate de jaren verstrijken de achtergevel dichtgroeien. Ook is op het dak een kas, waar de leerlingen les in tuinieren krijgen.