NDSM
De werf van de Nederlandse Dok- en Scheepsbouw Maatschappij (NDSM), gelegen aan de Westflank van de Noordelijke IJ-oever, is een oud haven- en industrieterrein. Op dit grote terrein bevindt zich een voormalig kraanspoor, een betonnen constructie uit 1952 ontworpen door J.D. Postma, dat werd gebruikt als platform voor twee hijskranen en als afbouwsteiger. In de jaren zeventig kromp de scheepsbouw en verdween een groot aantal werven. In 1978 moest ook de NDSM de poorten sluiten; voor het kraanspoor werd na verloop van tijd een sloopvergunning afgegeven.
Kantoorruimte op voormalig kraanspoor
Trude Hooykaas van OTH trof in 1997 het gehavende lege landschap met het oude kraanspoor aan en vatte het plan op om een modern kantoorgebouw op het oude fundament te plaatsen. Het stedenbouwkundig plan werd gewijzigd, de sloopvergunning werd ingetrokken, het betonnen spoor werd gerestaureerd en een nieuw kantoor werd naar ontwerp van OTH boven op het spoor gebouwd. Het fundament van dit nieuwe gebouw is het 270 meter lange betonnen spoor, bestaande uit twee horizontale liggers, op vier punten ondersteund door in het water gelegen dubbele hoofdportalen.
Industrieel erfgoed
De portalen behuizen nu de trappen en de panoramaliften, als ontsluiting van de verdiepingen. Omdat het draagvermogen van het oude fundament niet groot is, is de nieuwbouw uitgevoerd in een lichte staalskeletconstructie. Dit komt bovendien de transparantie en lichtheid van het gebouw ten goede. De glazen nieuwbouw is gemodelleerd naar de vorm van het oude spoor, met een breedte van 13,8 meter en een hoogte van 10 meter. Het project versmelt industrieel erfgoed met hedendaagse architectuur en vormt het begin van de herontwikkeling van het NDSM-werf.