Loftice

Bastiaan Jongerius Architecten, 2002

Werken naast het spoor

Bastiaan Jongerius ontwerpt kantoorgebouw Loftice aan het spoor naast het Centraal Station in Amsterdam. Het gebouw biedt aan de ene zijde uitzicht over het IJ, terwijl de andere zijde direct aan het spoor grenst. De ligging is aanleiding geweest om een gebouw uit meerdere volumes op te bouwen. Het voorste bouwvolume, gezien vanaf de Ruijterkade, is lang en rechthoekig. Hier bevindt zich aan de waterkant de entree van het gebouw. Het tweede bouwvolume heeft een vierkante plattegrond en ligt tussen het voorste en achterste in. Het laatste bouwvolume is ook rechthoekig, maar heeft aan de bovenzijde een overstek richting het spoor. Dit bouwdeel biedt een ruim uitzicht over de binnenstad. Tussen de drie volumes ontwerpt de architect een lichthof. Dit wordt doorkruist door een luchtbrug die de bouwdelen met elkaar verbindt.

Anders
Het gebouw past qua breedte en verticale gevelindeling in het rijtje historische panden. Echter door zijn hoogte en gladde gevel steekt het af tegen zijn omgeving. Vergeleken met de naastgelegen historische bebouwing heeft Loftice een statig karakter. Dit is verkregen door een natuurstenen plint die hoger in de gevel afgesloten wordt door een glazen voorzet. De zijkanten van het middelste deel zijn afgewerkt met hout. Dit is alleen vanuit het lichthof waar te nemen. De achtergevel heeft een gesloten karakter. Er is gekozen voor een bekleding met zilverkleurige en donkerblauwe geprofileerde staalplaten in combinatie met smalle raamstroken.

De Ruijterkade
Loftice staat aan de oostelijke kant van de De Ruijterkade. Dit is de kade langs het IJ aan de noordzijde van het Centraal Station. De kade is in 1880 aangelegd op het Oostelijk Stationseiland. Met de aanleg van de eilanden en het tracé van het Centraal Station wordt het openhavenfront van de Amsterdamse haven definitief afgesloten van het IJ. De kade wordt voor een lange tijd gebruikt voor veerdiensten die naar de overkant van het IJ en naar andere plekken in Nederland varen. Aan het oostelijke deel van de kade staat een rij historische panden waaronder vijf rijksmonumenten. Een deel van deze bebouwing wordt eind twintigste eeuw gesloopt voor de uitbreiding van het Centraal Station. De gaten die door de tijd heen in de bebouwing ontstaan worden begin eenentwintigste eeuw opgevuld met moderne gebouwen. Loftice is daar een voorbeeld van.

Tekst: Fieke de Groot