Associaties met stad en straat
Het Montessori College Oost is een school voor voorbereidend beroepsonderwijs waarin ruim duizend leerlingen van les krijgen. Net als bij eerder door Hertzberger ontworpen scholen het geval is, wilde hij een vertrouwde, uitnodigende plek maken, een complex dat associaties oproept met de stad en de straat, daar waar jongeren het liefst rondhangen en samenzijn.
Wigvormige plattegrond
Bij de ruimtelijke organisatie van deze school is uitgegaan van dit paradigma door alle ruimten als een stad samen te voegen. De plattegrond heeft een V-vorm. De klaslokalen zijn ondergebracht in de lange poot parallel aan de weg. In de daarachter gelegen lage poot liggen de werkplaatsen en het gymnastieklokaal. Het gedeelte dat de twee bouwblokken verbindt is vormgegeven als een overdekte binnenplaats midden in het hart van het gebouw; een ruime, hoge aula waar de gehele scholengemeenschap kan samenkomen. Vanuit deze hal ‘danst’ een centrale open trap de ruimte in. Hiervandaan zijn alle verdiepingen en lokalen direct bereikbaar.
Trappen als tribunes
Over de gehele lengte van het blok loopt een hoge hal. Aan deze ‘straat’ bevinden zich alle lesruimtes, toiletten en andere gemeenschappelijke voorzieningen. Sommige trappen zijn extra breed en ingericht als tribunes met zitmogelijkheden. Hier kunnen leerlingen samenkomen of studeren. Nog meer werkplekken zijn ondergebracht in de balustrade van de brede galerij waarin uitklapbare tafels zijn opgenomen. In het gebouw is gebruik gemaakt van sobere, duurzame materialen, veel glas en een opvallende kleurtoepassing op de kolommen van de galerijen.