Apolloscholen
Gegroepeerd rond een gemeenschappelijk plein staan drie scholen, de zogenaamde Apolloscholen, die door hun villa-achtig uiterlijk harmoniƫren met hun omgeving. De Montessorischool en de Willemsparkschool zijn ontworpen door Herman Hertzberger, de derde school is ontworpen door Liesbeth van der Pol. De twee scholen van Herzberger gaan uit van een identiek basisplan: een vierkant, met in de vier hoeken klaslokalen gegroepeerd rondom een centrale hal.
Eigen identiteit
De architect heeft door het aanbrengen van variaties in de detaillering en door de positionering van de ramen elke school een eigen identiteit gegeven. De plaatsing van de scholen is zodanig dat het schoolplein wordt opgedeeld in een semiopenbaar gedeelte en een meer beschut gedeelte; dit laatste gedeelte is speciaal ingericht voor kleine kinderen. De kleuters hebben hun ingang op de begane grond, onder de buitentrappen.
Compacte indeling
De ingangen voor de oudere leerlingen bevinden zich daarboven, aan weerszijden van een ruime hal die tegelijk auditorium is. Deze ruimte wordt niet alleen voor voorstellingen gebruikt maar ook als een plek waar kinderen individueel of in groepen kunnen werken. Het plan werkt zodanig dat gebruikers en bezoekers via subtiele overgangen begeleid worden vanaf de openbare straat naar de compacte besloten ruimte in de school.