Bottum-up initiatief
Aan de westkant van het Noordhollands Kanaal is begin 2012 een bijzonder paviljoen opgeleverd, dat wellicht tekenend is voor een tijd van onconventioneel, eigenzinnig en bottom-up bouwen. De ontwerpers zijn namelijk tevens initiatiefnemers en buurtbewoners van de nieuwe bar.
Materialen van Marktplaats
Omdat zij behoefte hadden aan een horecagelegenheid in hun buurt, besloten ze niet te wachten tot anderen deze zouden realiseren. Ze wisten Ymere te overtuigen om een financiële bijdrage te leveren om het project een kickstart te geven. Vervolgens deden zij zelf de grootste investering door veel tijd te steken in het ontwerp, het verzamelen van materiaal en het uiteindelijk in elkaar zetten van het paviljoen, dat volledig uit tweedehands materialen van Marktplaats bestaat. Omdat de ontwerpers afhankelijk waren van de spullen die ze online tegenkwamen, kon de ontwerptekening niet één op één worden gevolgd. Dat de basis van het gebouwtje zou bestaan uit drie containerframes was wel vanaf het eerste moment helder. Twee zijn achter elkaar gezet en vormen samen de begane grond. De derde container is bovenop de andere twee geplaatst.
Licht en open karakter
De bedekking van de buitenkant van het gehele gebouwtje bestaat uit opzettelijk door brand verschroeide planken, die op enige afstand van elkaar op de frames zijn geplaatst, zodat de binnen gehangen lampen ’s avonds de omgeving verlichten. Overdag laten de ruimtes tussen de planken juist zonlicht binnenkomen in het paviljoen. Het muuroppervlak en het dak van de achterste container, waarin zich alle voorzieningen bevinden, bestaat volledig uit ramen, voorzien van witte kozijnen. De lichtinval geeft het interieur een helder en ruimtelijk aanzien. Voor deze binnenruimte is een veranda gecreëerd die met grote deuren kan worden afgesloten. Op zonnige dagen staan deze deuren echter wijd open en verwelkomen zij iedereen in het Noorderpark.