Stadswerf Oostenburg

Bastiaan Jongerius Architecten, Paul de Ruiter Architects, Ronald Janssen Architecten, 2022

Oostenburg is zich als laatste van de Oostelijke Eilanden aan het ontwikkelen tot een volwaardige stadswijk, en Stadswerf Oostenburg biedt plek aan ruim een derde van de toekomstige woningen in dit gebied. Het complex beslaat een geheel blok en twee straatstukken langs de kade. Het bestaat uit negen kavels met in totaal 32 panden, die 551 woningen en diverse plint functies bevatten. De panden hebben verschillende ontwerpen, waardoor Stadswerf Oostenburg geen uniform bouwcomplex lijkt.

Een veelzijdig bouwcomplex

Stadswerf Oostenburg is gezamenlijk ontworpen door drie bureaus; Ronald Janssen Architecten, Bastiaan Jongerius Architecten en Paul de Ruiter Architects. Na het maken van een gemeenschappelijk schetsontwerp werden de panden onder de architecten verdeeld. De keuze om per pand af te wisselen in plaats van per kavel is genomen om een hogere bouwdiversiteit te bereiken. Van de 551 woningen zijn er 478 huurwoningen, waarvan 113 in de sociale sector, 29 in de midden huur en 316 in de vrije sector. Verder zijn er 73 koopwoningen. Het complex biedt ruimte aan 7.000 m2 kantoren, winkels, bedrijfsruimtes en ateliers. De binnentuin en openbare ruimte die het geheel verbindt zijn ontworpen door Urhahn en Rob van Dijk. De hoogte van de gebouwen is ongelijk, van 26 meter tegenover de Van Gendthallen naar 19 meter aan de andere kant van het complex.

Industrieel Oostenburg

Oostenburg wordt al eeuwen gekenmerkt door industrie. Het heeft als thuisbasis van de VOC gediend, die hier scheepswerven en magazijnen had. Na de industriële revolutie kwamen er fabriekshallen te staan, waarvan de uit 1894 afkomstige Van Gendthallen er nog staan. Dit rijksmonument staat tegenover het Stadswerf Oostenburg. Op de locatie van deze beide complexen stond vroeger het 17e eeuwse Oost-Indisch Zeemagazijn, ooit het grootste gebouw van Amsterdam.
Stadswerf Oostenburg zet dit industriële karakter voort, zowel in het ontwerp van de panden als de openbare ruimte. Samenhang tussen de verschillende gebouwen wordt gecreëerd met het gebruik van baksteen, beton, staal en hout. Het hele eiland krijgt een werfvloer zonder onderscheid tussen stoep en straat. Om dit mogelijk te maken wordt Oostenburg autoluw. Het binnenwerf van Stadswerf Oostenburg moet een groene oase worden, contrasterend met de uitstraling van de straten en kades. Dit wordt ondersteund door een deels groen daklandschap.

Website by HOAX Amsterdam