Voorzieningengebouw en SET-gebouw

MOPET Architecten, 2016

In 2003 begon Amsterdam aan een grote uitdaging: de bouw van de Noord/Zuidlijn. Sinds juli 2018 rijdt de metro daadwerkelijk en heeft Amsterdam Noord via het centrum een snelle verbinding met Station Zuid. Het Voorzieningengebouw en het Sein-, Energie- en Telecomgebouw (SET-gebouw), beide ontworpen door MOPET Architecten, markeren het begin- en eindpunt van de nieuwe lijn.

Het Voorzieningengebouw
In Amsterdam Noord, vlak bij de ringweg A10, staat het Voorzieningengebouw. Het opvallende gebouw markeert het noordelijke eindpunt van de Noord/Zuidlijn. Dit gebouw is een opgetrokken uit corstenstaal op een sokkel van basalt breuksteen en is geïnspireerd op het archetype van een seinhuisje. De grote puien benadrukken de noord-zuidrichting. Het biedt plaats aan machinisten, kantoor- en onderhoudspersoneel. Zij kunnen er pauzeren, overleggen en omkleden. Ook is er opbergruimte voor schoonmaakspullen en gereedschap. Op het omliggende opstelterrein is plaats voor het schoonmaken en repareren van metrostellen. Het Voorzieningengebouw bood MOPET Architecten een bijzondere uitdaging. Het was niet eenvoudig om een voldoende grote en bereikbare locatie te vinden. Bovendien mocht het gebouw het zicht van het langsrijdende verkeer niet belemmeren of automobilisten verblinden met felle gebouwverlichting. Het voorzieningengebouw was in 2017 genomineerd voor de Gouden AAP.

 

SET-gebouw
Het SET-gebouw staat op de Zuidas en is ingeklemd tussen de ringweg A10 en het spoor. Het gebouw levert de elektriciteitsvoorziening voor de Noord/Zuidlijn. Rondom passeren elke dag duizenden mensen met de auto, metro en trein. MOPET Architecten wilde de aandacht niet afleiden van de imposante skyline van de Zuidas en kwam met een ingetogen plan. Het dak van het 73 meter lange gebouw is deels met groen bedekt. Daardoor gaat het gebouw op in de groene berm van de ringweg A10. Het diagonale patroon van de cortenstalen damwanden geven een stoere en dynamische uitstraling. Het lijkt alsof de metro haar kop boven de grond steekt, voordat die verder rijdt naar haar bestemming.

Hoewel het Voorzieningengebouw totaal anders is dan het SET-gebouw, is de MOPET-signatuur onmiskenbaar. Dankzij de typerende roestbruine kleur van het cortenstaal zijn de twee gebouwen duidelijk met elkaar verbonden.

Lieke Haan