“Het luchtruim begint direct boven het maaiveld”

Nieuwe ontwerpopgave: drones als onderdeel van het stedelijk weefsel

20.02.24 Arcam

We denken dat we een wereldprimeur hebben: voor het eerst bogen ontwerpers zich over de ruimtelijke ordening van het luchtruim. Drie ontwerpteams verdiepten zich tijdens het Urban Sky Lab over de zich snel ontwikkelende wereld van drones. Hoe kunnen ontwerpers bijdragen aan de leefbare, slimme stad van de toekomst?

Op dit moment wordt de inzet van drones nog beperkt door regelgeving, maar zodra de veiligheid gegarandeerd kan worden, zal de ontwikkeling snel gaan. Hoe ziet een stad vol droneverkeer eruit? Hoe bewegen drones zich? Hoeveel geluid produceren ze? Waar landen ze? Waar laden ze? Hoe zit het met privacy? Hoeveel ruimte heeft een drone eigenlijk nodig? Het ontwerplab begon met heel veel vragen.

Urban Sky Lab

Snel ontwikkelende technieken hebben eerder in de stad tot onwenselijke situaties geleid, denk aan de opkomst van darkstores en flitsbezorgers. Om dat rondom drones te voorkomen, wil het Amsterdam Drone Lab in een vroeg stadium ontwerpers betrekken bij de vormgeving van het luchtruim. Het Urban Sky Lab  is een tweedaagse design sprint georganiseerd door het Amsterdam Drone Lab en Arcam.

“Nog nooit eerder werden ontwerpers gevraagd om het luchtruim te ontwerpen.”

Gevoed met technische kennis over drones door Droneland, Vertiports door AirHub, de smart city door Tom van Arman, en wet-en regelgeving van het luchtruim door het Ministerie van I&W, bogen de drie teams zich over drie verschillende case-locaties. FABRICations onderzocht het Westelijk Havengebied (de macro-schaal van een ‘dronesnelwegsysteem’), Studio To Create verdiepte zich in de locatie Amsterdam Zuidoost (regionale hubs en kansen voor sociaal-economische stimulans) en Inbo zoomde in op de RAI (het gebouw als land-laad-aankomst-vertrekpunt van mensen en drones).

Aanvliegroutes

Vragen waar de teams zich op richtten hadden betrekking op het vliegen zonder luchtverkeersleiding. Hoe gaat dit samen met de bemande luchtvaart? Drones kunnen geautomatiseerd van A naar B vliegen met voorgeprogrammeerde routes of kunnen tijdens hun route reageren op hun omgeving. Ook moeten er plekken in de stad zijn voor onderhoud en services.

Ook in het luchtruim is sprake van ruimtegebrek, en er is nog veel onduidelijk over de toepassing van drones. Veel is afhankelijk van de technische ontwikkeling van drones de komende jaren. De focus ligt momenteel nog bij wetgeving, publieke acceptatie/omarming en veiligheid. Het nadenken over de inrichting van het luchtruim staat nog in de kinderschoenen. De inzichten van de ontwerpteams na twee dagen nadenken over dit onderwerp waren al enorm waardevol; en dat vraagt om meer ontwerpend onderzoek op dit thema in de toekomst.

De resultaten zijn te zien in de Arcam-galerie vanaf 28 maart. Rondom de Amsterdam Drone Week organiseren we bij Arcam minimaal één (internationale) bijeenkomst over de rol van ontwerpers bij drone-vraagstukken. Houd de website in de gaten voor meer informatie.

Website by HOAX Amsterdam